De Happy Challenge | Wat zijn jouw waarden?

de-happychallenge-logo

Ik weet het, de challenges vliegen jullie om de oren op dit moment, maar ik vond dat ik deze niet kon laten gaan. Dit is een challenge opgezet door een drietal positive thinking bloggers: Lisanne, Marieke en Kelly. Het idee is dat Lisanne elke week een opdracht online zet waar je dan mee aan de slag kunt, gericht op positiviteit en reflectie.

Deze week gaat het over wat voor waarden iemand heeft, in dit geval: wat zijn mijn waarden? Je kiest jouw drie belangrijkste waarden uit en legt uit waarom die zo belangrijk voor jou zijn. Dus, klik verder voor mijn waarden.

Ik heb er een tijdje over na moeten denken maar uiteindelijk heb ik er toch drie kunnen bedenken, met dank aan de lijst die Lisanne online zette (dat maakte het stukken makkelijker)!

Authenticiteit

Ik vind het heel belangrijk dat je trouw aan jezelf blijft, maakt niet uit wat er op je pad komt. Wanneer je dat namelijk niet bent dan komt het altijd op de een of andere nare manier terug en dat willen we natuurlijk niet! Onder authenticiteit versta ik dus dat je trouw bent aan jezelf, oprecht bent & loyaal aan degenen die dichtbij je staan. Als je authentiek bent, ben je in mijn ogen echt. Authentiek zijn betekend niet dat je met het tact van een kudde bizons je mening moet gaan verkondigen, want tact en authenticiteit gaan juist goed samen, maar dat je altijd je eigen waarden en normen in je gedachten houd wanneer je keuzes maakt en wanneer je contact maakt met mensen. Laat je niet meeslepen in dingen waar je het diep van binnen niet mee eens bent maar kom op voor jezelf en wat jij vindt. Authenticiteit gaat over je rauwe ik door laten schemeren in je beschaafde ik.

Dapperheid

Dapperheid heeft ergens te maken met authenticiteit want je moet dapper zijn om dicht bij jezelf te blijven. Dapper zijn is niet roekeloos dingen doen zonder er bij na te denken, dapperheid gaat bij mij juist over het dondersgoed weten hoe moeilijk de weg naar iets kan zijn en het toch doen. Dapperheid is voor jezelf kiezen wanneer iedereen dat niet durft of kan doen, tegen de stroom inzwemmen of er juist heel bewust in mee gaan. Dapperheid is net als authenticiteit je eigen keuzes maken en daar achter staan, ookal is dat niet de snelste, makkelijkste of soms beste weg. Dapperheid is ook fouten toegeven en durven kwetsbaar te zijn.

Hartstocht

Deze kan je op meerdere manieren uitleggen: hartstochtelijke liefde of passie voor de dingen die je doet. Hartstochtelijke liefde is belangrijk, geen mens kan namelijk echt helemaal alleen zijn (ben ik van overtuigd, als is het alleen maar omdat je een klankbord nodig hebt). En hoe hartstochtelijk die liefde precies is, dat ligt aan jou: aan hoe jij bent als persoon en wie jij graag wilt zijn. Mijn vriend en ik zijn hartstochtelijk ookal hangen wij niet de hele dag aan elkaar. Hartstocht kan ook klein zijn: een appje, een kus als je naar je werk gaat, het lievelingskostje van de ander.

Passie daarentegen zie ik meer als iets dat je hebt voor dingen, hobby’s bijvoorbeeld. Ik ben heel gepassioneerd over sporten en dan met name hardlopen & ik hoop daar mensen mee te inspireren. Wanneer dat je doel is, moet je ook dapper genoeg zijn om toe te geven wanneer het even niet gaat zoals gepland, dan ben je juist authentiek. Passie is voor mij toch vooral gelieerd aan inspireren en educatie. Daarom ben ik gepassioneerd over re-enactment en draag ik dat ook zoveel mogelijk uit (wanneer de situatie er naar is, dat dan weer wel).

Tot slot

Dit zijn mijn belangrijkste waarden: dingen die mij en mijn karakter definiëren, waar ik gelukkig van wordt, die ik koester en die ik graag terug zie bij anderen.

Vergeet zeker niet De Happy Challenge Facebook groep te liken!

Wat zijn jouw waarden?

Volg mij op

FB Insta Twitter

7 thoughts on “De Happy Challenge | Wat zijn jouw waarden?

  1. Mooie waarden! Mooi hoe je eerste en tweede bij elkaar passen!
    Mijn waarden zijn liefde, zorgzaamheid en onafhankelijkheid.

Leave a Reply

