Review | Herzog Medical Compression Socks

Logo-Herzog-Medical

Wanneer ik ren heb ik de  laatste tijd last van pijntjes in mijn onderbenen: pijnlijke en stijve kuiten, geïrriteerde schenen, last van mijn enkels etc. Nu las ik op Run Andrea Run een artikel over Herzog compressie kousen en na wat onderzoek op hun website besloot ik deze kousen aan te schaffen!

Lately I’ve been having aches in my legs when I run and after reading an article on Run Andrea Run about Herzog Medical compression socks and after browsing their website, decided to give them a go.

Eerst, wat zijn compressie kousen? Compressie kousen, of steunkousen, zijn kousen die de benen extra support geven en er voor zorgen dat afvalstoffen sneller afgevoerd worden waardoor blessures sneller genezen of zelfs voorkomen kunnen worden.  Dit is wat Herzog zelf zegt over hun kousen:

Optimale afvoer van afvalstoffen
De Sport Compressiekous levert een relatief hoge druk en heeft een afnemend drukverloop vanaf enkel tot knie. Dit zorgt ervoor dat de bloedstroom vanuit het haarvatennetwerk richting het hart wordt geoptimaliseerd. Hierdoor worden de afvalstoffen van het verbrandingsproces sneller afgevoerd.
•    Gedoseerde compressie
•    Afnemend drukverloop van enkel tot knie
•    Effectief bij kuitklachten, shinsplints en achillespees problemen
•    Sneller herstel na de inspanning

Preventief & Helend
Bij kuitklachten, spierverrekkingen en verkrampingen werken de kousen preventief en helpen bij de genezing. De kousen verminderen de schokbelasting waardoor spierschade wordt voorkomen.

De kousen van Herzog zijn de sterkste in de buisness en hebben een drukverloop van 30 mm Hg rond de enkel tot 23 mm Hg rond de knie. Dit is dus heel strak maar voel je vrij weinig van. Herzog heeft ook tubes in hun assortiment maar die kan je minder lang dragen doordat er geen voet aan zit en dit mogelijk je voet kan afknellen, omdat ik mijn sokken vrij lang na de inspanning nog draag/wil dragen (heen en weer reizen of luiheid).

First of all what are compression socks? Compression socks are socks who support the legs by compression and make sure that by-products of a workout are quickly being transported out of your leg which heals or prevents injuries. This is what Herzog says at their website about the compression socks.

Optimal transport of by-products

The sport compression sock gives a relatively high pressure and has a subsiding compression from ankle to knee. This ensures that the bloodflow from the cappilary vessels to the heart is optimized. By this optimazation the by-products which your body produces during the workout are transported much quicker.

  • Dosed compression
  • Subsided compression from ankle to knee
  • Effective for calf injuries, shin splints and aches at your Achillies tendron
  • Quicker recovery after your workout

Prevention & Healing

The socks prevent or aid the healing of muscle straining, calf injuries and convulsive muscles. The socks lessen shock pressure and by that prevent muscle injuries.

The Herzog socks are the strongest in the buisness and have a compression reduction from 30 mm Hg at the ankle to 23 mm Hg around the knee. This is quit tight but you don’t feel it! Herzog also sells tubes but since there is no ‘foot’ attached to a tube you can’t wear them as long as you can wear a sock due to the compression a tube pinches your foot off after wearing it for too long after your workout.

Comfort

De sok is heel comfortabel je voelt niks van de druk en door de gladde stof knelt het nergens en blijf je ook nergens aan haken (takjes of dat soort dingen). Ook heb ik het idee dat mijn benen lekker warm blijven: niet te warm maar wel warm genoeg om geen last van stijfheid te hebben.

The sock is very comfy: the compression is not irritating and due to the soft fabric it does not pull on branches while running. My legs are also nice and warm: not too hot but warm enough to prevent stiffness of any sort.

Does it work?

Allereerst, ik heb last van overpronatie en daarvoor draag ik hardloopschoenen die dit tegen gaan. Daarnaast gebruik ik ook inlegzooltjes met dezelfde werking. Toen ik begon met hardlopen had ik deze combinatie nodig omdat ik te veel doorzakte, echter nu ik langer hardloop heb ik minder last van overpronatie klachten in mijn gewone schoenen en juist last van pijntjes terwijl ik ging rennen. Ik dacht dat de inlegzooltjes in combinatie met de schoenen misschien iets te veel zouden zijn en dus ben ik zonder zooltjes gaan lopen, dit gaat al stukken beter. De sokken dragen ook bij aan de vermindering van pijn. Ik kwam er achter toen ik aan het rugbyen was en mijn sokken nog in de was zaten: ik had namelijk weer last van de klachten die ik ook heb aan het begin van dit artikel. Dit terwijl ik tijdens de Dam loop met mijn sokken nergens last van had. Ofwel de sokken werken wel degelijk! Ik ben er heel blij mee maar helaas zijn ze vrij prijzig dus ik moet voorlopig meer gaan wassen 😉

Let wel, voordat je de sokken aanschaft moet je een meting laten doen in de hardloopspeciaalzaak aangezien verkeerd aangemeten sokken of heel erg gaan knellen of niks voor je doen!

Prijs: €48,95 en verkrijgbaar bij o.a. Runner’s World & Run2Day. Herzog Medical Pro Compressie kousen zijn verkrijgbaar in oranje, zwart, blauw, wit en roze.

First of all I overpronate so I wear shoes and  insoles to fix that. When I started running I used both my insoles and shoes designed to make sure I don’t overpronate, when I started my muscles were not strong enough to fix the overpronating issues themselves (most of my problems like hypermobility and overpronating can be solved with pure strength, I am lucky to have a body that works like that and doesn’t need much more). But now I run a bit longer and I started noticing that my aches, as described above, were only there when I wore the soles with the running shoes so last week I left out the additional soles and the aches were much less. That said, the socks do work because I also wore them while I was still using the insoles and running shoes and the aches were much less. Now I don’t use the insoles and the problems are much less. Also when I went to rugby practise and didn’t wear my socks since the were still in the laundry all the straining and stuff came back. 

Be sure to be measured before you buy the socks because socks in the wrong size are either too loose and won’t help you or too tight and pinch off your foot or leg! The shops that sell the Herzog socks can measure you.

Price: €48,95 available at Runner’s World & Run2Day in the Netherlands, for Belgium check the website. They come in black, orange, white, blue and pink.

1380153389_891380153389_891380153389_891380153389_891380153389_89

Leave a Reply

